Ένα μεγάλο καραβάνι προσκυνητών σχηματίζεται αυτές τις μέρες από ανθρώπους ποντιακής καταγωγής που αναμένεται να φτάσουν κατά χιλιάδες μέσα στο επόμενο δεκαήμερο στην Τραπεζούντα της Τουρκίας. Πόντιοι από την Ελλάδα και τη Ρωσία με κάθε μέσο θα φθάσουν εκεί προκειμένου να συμμετάσχουν στην πρώτη λειτουργία που θα τελεστεί στην Παναγία Σουμελά προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου, του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνα από το Πατριαρχείο Ρωσίας και του Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλου, του μόνου ποντιακής καταγωγής Ιεράρχη από την Εκκλησία της Ελλάδος.
Ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος -που έχει ήδη εγκαινιάσει την παράδοση επαναλειτουργιών ιστορικών ναών της Καππαδοκίας- είχε ζητήσει από το υπουργείο Πολιτισμού της Τουρκίας δυνατότητα να τελεσθεί λειτουργία στη Μονή Σουμελά, που δεν έχει λειτουργήσει ως χριστιανικός ναός, μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας το 1923. Έκτοτε η Μονή λειτουργεί ως μουσείο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον αύλειο χώρο του ιστορικού μοναστηριού γίνονται ειδικές εργασίες, τοποθετούνται τέντες για να τελεστεί υπαίθρια η θεία λειτουργία, ενώ σε πολλά σημεία θα υπάρχουν γιγαντοοθόνες προκειμένου οι πιστοί να παρακολουθούν την κάθε στιγμή της μυσταγωγίας.
Από τη Βόρεια Ελλάδα, τρεις πτήσεις τσάρτερ αναμένεται να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο της Τραπεζούντας, την κοντινότερη πόλη προς την Παναγία Σουμελά που διαθέτει αεροδρόμιο κι άλλες δύο πτήσεις θα ξεκινήσουν από αεροδρόμια της Ρωσίας.
Οι επιφυλάξεις
Ωστόσο, το Φανάρι, διαισθανόμενο τον κίνδυνο να εκτροχιαστεί το προσκύνημα και να εξελιχθεί σε κοσμική εκδήλωση με πολιτικά και εθνικοπατριωτικά χαρακτηριστικά, ενδεχόμενο που θα προκαλούσε τον πανίσχυρο στην περιοχή της Τραπεζούντας τουρκικό εθνικισμό, συνιστά «αποφυγή κάθε κίνησης που θα μπορούσε να επισκιάσει τον θρησκευτικού χαρακτήρα του ιστορικού γεγονότος».
Ο κ.κ. Βαρθολομαίος έχει επανειλημμένα τονίσει πως δεν πρέπει να δημιουργηθεί καμία αναστάτωση και το προσκύνημα να γίνει «χωρίς άτοπες εξάρσεις».
Με δεδομένο ότι φέτος αναμένεται να συρρεύσουν στο όρος Μελάς περισσότεροι από 20.000 Πόντιοι, οι οργανωτές, με πρώτο το Φανάρι που θα έχει και το γενικό πρόσταγμα, προσπαθούν να χαμηλώσουν τους τόνους ώστε να μην υπονομευθεί το «ιστορικό βήμα», αυτό δηλαδή της τέλεσης χριστιανικής θείας λειτουργίας στην Ιερουσαλήμ των Ποντίων από τον ίδιο τον Πατριάρχη.
Η τουρκική πλευρά, από την άλλη, εκτός του ότι εκπέμπει διεθνώς εικόνα χώρας με κατοχυρωμένες τις θρησκευτικές ελευθερίες, βλέπει την έλευση χιλιάδων Ποντίων για το προσκύνημα και ως μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αύξηση του θρησκευτικού τουρισμού.
Σύνεση και ταπεινότητα
Στο περιθώριο των εντυπώσεων για το ποιος έχει την πρωτιά στην επίτευξη αυτής της πρώτης μετά το 1922 λειτουργίας στη μονή, ο Πατριάρχης ή ο ειδικός τα τελευταία χρόνια στην οργάνωση προσκυνημάτων στην Παναγία Σουμελά, Ιβάν Σαββίδης, μια άλλη ανάγνωση υπάρχει στην εφημερίδα «Απογευματινή» της Κωνσταντινούπολης. Το ότι «η άδεια που έδωσε η Άγκυρα για να τελεσθεί Θεία Λειτουργία στη Μονή της Παναγίας του Σουμελά, μόνο «ανέξοδη παραχώρηση της Άγκυρας» δεν είναι».
Το σχόλιο στην εφημερίδα κατατείνει και αυτό στο ότι οι τόνοι πρέπει να κρατηθούν χαμηλοί.
«Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ίσως έτσι αν το έβλεπε κανείς από την πλευρά του Κράτους. Η Τουρκία δεν έχει όντως να χάσει τίποτε, έχει αντιθέτως να κερδίσει πολλά.
Η (τουρκική) Κυβέρνηση όμως, η οποία και είναι αυτή που έχει την ευθύνη της άδειας που έδωσε, αντιμετωπίζει ήδη μεγάλες αντιδράσεις και μάλιστα σε μία περίοδο πριν από ένα δημοψήφισμα το οποίο έχει πάρει χαρακτήρα ψήφου εμπιστοσύνης για την ίδια.
Πέραν αυτών που «ενοχλούνται» για θρησκευτικούς ή εθνικούς λόγους, σε περίπτωση που τα πράγματα πάρουν άσχημη τροπή, θα χαρούν κι εκείνοι που θέλουν πάση θυσία να χάσει την δημοτικότητά της η Κυβέρνηση.
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, γνωρίζουν καλά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, οι οποίες έγιναν με σύνεση, χαμηλούς τόνους, πίστη και ταπεινότητα, για να εκδοθεί η άδεια αυτή.
Καλό θα είναι λοιπόν και όσοι θα έρθουν για να συμμετάσχουν στο μεγάλο αυτό γεγονός, να περιβάλλουν εαυτούς με την ίδια σύνεση και ταπεινότητα, ώστε να μην επαναληφθούν τα περσινά απαράδεκτα, που μόνο ανυπολόγιστες αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχουν».
Η ιστορία του μοναστηριού
• 4ος αιώνας Ιδρυση του μοναστηριού.
• 7ος αιώνας Επανιδρύεται μετά την καταστροφή του.
• 10ος & 15ος αιώνας Οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου το ενισχύουν με προνόμια και αφιερώνουν στην Παναγία πολύτιμα κειμήλια.
• 16ος & 19ος αιώνας Οι σουλτάνοι με διαδοχικές τους αποφάσεις αναγνωρίζουν τα ειδικά προνόμια του μοναστηριού.
• 1922 Το μοναστήρι καταστρέφεται.
• 1923 Φεύγουν και οι τελευταίοι μοναχοί που εγκαταβιώνουν στη Μονή Σουμελά.
• 1951 Θεμελιώνεται ο Ναός της Παναγίας Σουμελά στο Ορος Βέρμιο του Νομού Ημαθίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου