Την παραμονή του Αγίου Βασιλείου κάνανε το έθιμο της Καμήλας. Πολύ παλιά το έθιμο αυτό το’κανε μόνο μια ομάδα νέων, αργότερα έγιναν περισσότερες οι ομάδες και οπωσδήποτε πιο πολλές και οι καμήλες στο χωριό και τελευταία το έθιμο κάνουν, υπό μορφή αναβίωσης πια, τα μέλη των δύο πολιτιστικών συλλόγων του χωριού.
Από μέρες πιο μπροστά τα παλικάρια ετοίμαζαν την καμήλα. Εφτιαχναν ένα πλαίσιο ξύλινο σε σχήμα ισοσκελούς τριγώνου με τις πλάγιες πλευρές πιο μεγάλες ώστε να εξέχουν λίγο. Πάνω σ’αυτό το πλαίσιο στήριζαν ένα σκελετό από βέργες μουριάς καμπουριαστό. Αυτός ο σκελετός θα ήταν ο κορμός της καμήλας, σκεπασμένος με κουβέρτες χρώματος σταχτί. Ενα κομμάτι ξύλο, που το τύλιγαν με δέρμα λαγού, αποτελούσε το λαιμό της καμήλας και ένα κρανίο, από λαγό ή πρόβατο, το κεφάλι της. Για μάτια βάζανε δυο γυαλιστερούς βώλους και για γλώσσα μια κόκκινη πιπεριά. Την ουρά την φτιάχναμε με μια λωρίδα προβιά -είχαν τότε πολλές προβιές, κόζιες- με μια φούντα από μαλλιά, πλεγμένα ανάλογα.
Δυο παλικάρια μπαίναν από κάτω και σήκωναν τη καμήλα έτσι ώστε να φαίνονται μόνο τα τέσσερα πόδια τους, ενώ απο το λαιμό της κρεμόταν μια κουδούνα.
Την καμήλα συνοδεύουν :
Ο καμηλιέρης, παλικάρι μεταμφιεσμένο με γυναικεία ρούχα, σε ανατολίτη -θα τον συναντήσουμε και με παραδοσιακή φορεσιά του χωριου- και μαυρισμένο το πρόσωπό του.
Ενας νέος, που προσφέρει βοήθεια στην καμήλα
Ο ταμίας και μερικά άλλα πρόσωπα.
Επίσης, ένα γαιδουράκι, πάνω στο οποίο τοποθετούν τα τρόφιμα της καμήλας, τα δώρα που μαζεύουν από τα σπίτια.
Αν κάποιος από την παρέα ήξερε και να παίζει μουσικό όργανο ,γκάιντα, συνόδευε κι αυτός την καμήλα.
Ξεκινούσαν όλοι από το πρωί , για να επισκεφτούν τα σπίτια του χωριού με τη σειρά.Αυτοί που βαστούσαν το σώμα της καμήλας, με κατάλληλες κινήσεις, προσπαθούσαν να παραστήσουν το περπάτημά της. Όταν μπαίναν στην αυλή του σπιτιού, το όργανο έπαιζε κάποιο σκοπό και η καμήλα χόρευε. ΄Η λέγανε το τραγούδι της καμήλας (συνήθως όταν δεν υπήρχε όργανο) :
Σήκου αφεντικό,σήκου αφεντικό
Η καμήλα ήρθε την πόρτα σου χτυπάει
και σε τραγουδάει
Δώσε την ευχή σου μέσα από την καρδιά σου
Να πάει η χρονιά καλή και το εισόδημά σου.
Τρώει καλαμπόκι κι κριθάρι
Αλλά άμα φάει σίκαλι κλοτσάει
Και για μας δώσε λουκάνικο και παστό.
Ο καμηλάρης στο μεταξύ, με μια βέργα στο χέρι, κάνει πως δέρνει την καμήλα ή ακόμα και την διατάζει.
Οι νοικοκυρές δίνουν δώρα στα παλικάρια, αυτά κυρίως που ζητούν με το τραγούδι.
Η καμήλα λένε ότι παριστάνει τον ερχομό του Αη-Βασίλη, ο οποίος τα χρόνια εκείνα, που έλειπαν τα συγκοινωνιακά μέσα, ταξίδευε με την καμήλα. Αλλά υπάρχει και δεύτερη άποψη, την οποίαν υποστηρίζουν και οι ντόπιοι κάτοικοι, σύμφωνα με την οποία η καμήλα συμβολίζει τους μάγους, που πήγαν τα δώρα στο Χριστό. Εξάλλου και τα μέλη του θιάσου της καμήλας, επισκεπτόμενοι τα σπίτια του χωριού, μαζεύουν δώρα για το Χριστό, έτσι λένε στους νοικοκυραίους.
Αναβίωση αγαπητε σημαίνει κατι που ξαναζει το εθιμο αυτο δεν σταμάτησε ποτε οπότε δεν μιλάμε για αναβίωση αλλα για συνέχεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι σύλλογοι απλά παίρνουν μέρος των εισπραξεων.
Ρωτάτε πρίν δημοσευεται κατι.
Φιλικά 45έτων κατοικος Θουρίου
Συμμετέχων στο έθιμο για 40 χρόνια τουλάχιστον.